Deze website gebruikt cookies (en vergelijkbare technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, als ook voor social media. Door verder gebruik te maken van onze website, gaat u hiermee akkoord.
Deze website gebruikt cookies. Doorgaan betekent akkoord.

Vergeten we de kleinere bedrijven?

De afgelopen tijd lijkt Nederland in de ban van Corona en onverminderd veel overnames door concerns en internationale partijen van grote Leisurebedrijven. In al dit geweld vergeet iedereen de markt van de traditionele MKB familiebedrijven. Dit is eigenlijk de kurk waarop ons hele apparaat in de recreatie drijft. Kortom, hoog tijd om deze markt eens onder de loep te nemen en onze ervaringen over de afgelopen periode met u als lezer te delen. Wat ons opvalt is dat steeds meer partijen buiten de recreatiebranche geïnteresseerd raken in de Leisure. Hierbij moeten wij denken aan ondernemers die een carrière switch willen maken, maar ook (vermogende) particulieren die een droom of missie voor ogen hebben en deze waar willen maken. Waren het voorheen veel ‘het roer om mensen’, die wij kennen uit “Ik vertrek”, ervaren wij het afgelopen jaar dat hier ook veel goed doordachte plannen met kansrijke initiatieven tussen zitten. Niet onbegrijpelijk, want Nederland is een recreatief land waarbij de Leisure branche een enorme pijler is in onze economie. Het is één van de weinige branches die onverminderd heeft bewezen alle crisissen te kunnen doorstaan, met vooral inventieve en hardwerkende ondernemers met passie en beleving. Iets wat traditioneel hoort bij familiebedrijven. Wat veelal een struikelblok leek in bedrijfsovernames, was de traditionele terughoudendheid van banken die louter bereid waren te financieren op bewezen kasstromen en daardoor moest per definitie een fors deel eigen vermogen ingebracht worden door de koper. Iets wat voor veel overnamekandidaten niet is weggelegd. Wij merken op dit moment dat er ook gefinancierd kan worden op basis van alternatieve financieringsvormen als crowdfunding of maatschappen die worden opgericht, welke wel geloven in de nieuwe vormen van recreëren. Dit geldt dan vaak voor onderscheidende bedrijfsplannen variërend van glamping, alternatief kamperen en tiny houses, tot unieke wellness concepten in combinatie met bijvoorbeeld diner aan huis en andere hotel functies. Corona heeft ons daarbij bewezen dat Nederlanders bij onderscheidende producten zeker bereid zijn in Nederland te blijven. Maar ook komen wij steeds vaker investeerders tegen die geloven in Leisure en met voldoende eigen vermogen de branche komen versterken. Dit alles heeft geresulteerd in het feit dat wij in 2020 substantieel meer recreatiebedrijven hebben kunnen verkopen in het traditionele MKB. Wij kunnen dan ook niet anders concluderen dan dat het een verkopersmarkt is op dit moment. Vaart u mee op dit succes? Wij zijn dan ook steeds naarstig op zoek naar nieuwe bedrijven waarbij ons niets te klein of te groot is.