Deze website gebruikt cookies (en vergelijkbare technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, als ook voor social media. Door verder gebruik te maken van onze website, gaat u hiermee akkoord.
Deze website gebruikt cookies. Doorgaan betekent akkoord.

Marktvisie

Het afgelopen half jaar ging het in de meeste publicaties over de impact van Corona voor onze branche. De visie deinde mee in de grilligheid van het virus en de overheidsmaatregelen die wekelijks en later maandelijks werden aangekondigd. Nu wij afstevenen op een tweede golf zal dit het sentiment niet goed doen. Als specialist in de markt zijn wij op zoek naar een visie voor de langere termijn zonder ons te laten leiden door het sentiment van de dag. Daarom hierna een aantal feiten op een rij met daarna de slotconclusie voor nu. Het is daarbij goed onderscheid te maken in de deelsectoren in de markt en niet de kop Leisure in zijn algemeenheid te bekijken. Jammer genoeg wordt beleid bij banken wel geschreven voor een afdeling Leisure waarbij de slechte sectoren de goede sectoren blokkeren in hun groei. Het is onmiskenbaar dat hotels in grote steden het moeilijk hebben en ook de evenementenbranche, horeca en groepenmarkt in de recreatieve sector. Voorbeelden hiervan zijn saunacomplexen, musea, fitnescentra, maar ook de traditionele groepsaccommodaties. De verblijfsrecreatieve sector daarin tegen heeft het boven verwachting goed gedaan. Het verloren voorseizoen is grotendeels goedgemaakt door een super hoogseizoen en voor sommigen gloort er zelfs een kleine plus aan de horizon. De projectontwikkelingsmarkt van 2e woningen is zelfs booming, nooit werden er zoveel recreatiewoningen verkocht zowel in de bestaande markt als de nieuwbouwmarkt in 2020. De mooie zomers van de afgelopen jaren en de drang om in eigen land te recreëren maakt dat het marktsentiment voor de consument Nederland gunstig gezind is. Dit is de internationale ketens niet onopgemerkt gebleven welke nu ook hun positie in Nederland proberen te veroveren. Als wij kijken naar onze eigen verkoop praktijk hebben wij nog nooit zoveel bedrijven verkocht als in 2020. Dit zijn dan bedrijven in de verblijfsrecreatieve sector variërend van traditionele campings tot bungalowparken. Wij zien in percentage een toename van verkopen met voorgaande jaren van 100% en dat lijkt niet eenmalig. Wij zien grenzen vervagen, dat wil zeggen in de traditioneel mindere gebieden zien wij de vraag naar campingbedrijven toenemen. Als kantoor hebben wij decennia lang een groot aanbod van recreatiebedrijven waarbij een enkele bezichtiging per maand opgelopen is tot vele bezichtigingen in een week. Ook zien wij dat voor het eerst financieren buiten banken om met crowdfunding en particuliere investeerders voeten aan de grond krijgt. Al met al zeer positieve signalen voor degene die een koper zoekt voor zijn of haar bedrijf.