Deze website gebruikt cookies (en vergelijkbare technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, als ook voor social media. Door verder gebruik te maken van onze website, gaat u hiermee akkoord.
Deze website gebruikt cookies. Doorgaan betekent akkoord.

Een al oud gezegde in makelaarsland zegt dat de waarde van vastgoed bepaald wordt door locatie, locatie en nog eens locatie. Met andere woorden de ligging van vastgoed is in hoge mate bepalend voor de waarde. Bij woonhuizen voelt dat spreekwoord heel natuurlijk, een sociale woonwijk heeft lagere waardes en een goed gesitueerde woonwijk hogere waardes. In de recreatie geldt dit spreekwoord ook zeker, maar wordt in hoge mate bepaald door de consument.
Waar de gast graag komt is een hogere opbrengst waarneembaar in de onderneming en onderbouwd daarmee een hogere waarde. Maar wat vindt de Nederlandse consument een mooie omgeving?
Vanuit onze ervaring is er altijd een sterke trek naar watergebonden locaties in welke omgeving dan ook. De combinatie tussen watersport en verblijfsrecreatie blijkt voor Nederland een hele goede match. De fusie tussen Recron en Hiswa voelt voor ons dan ook natuurlijk aan. Met stip staat op 1 de Waddeneilanden met als echt vakantie gevoel een bootovertocht. Onverminderd in trek zijn de kustlocaties binnen een grens van 5 tot 10 km van onze Noordzeekust. Maar ook de natuurbeleving op de Veluwe is weer enorm in trek. De opkomst naar de vraag in stedelijke gebieden als de Utrechtse Heuvelrug en stadscampings rondom de grote steden winnen sterk aan populariteit en een extra kerstseizoen maakt de Limburgse heuvels populair. Waar deze natuurlijke trek van de consument niet direct naartoe gaat, is het in die gebieden ook goed vertoeven maar zal men zich moeten onderscheiden ten opzichte van de rest.
Dit kan door ontzorgen, beleving/thematisering of zeer fraaie centrum voorzieningen. Zoals hierboven geschetst delen wij als Nederlanders ons land in gewilde streken en omgevingen, in toenemende mate ook met buitenlandse gasten. Voor de buitenlandse concerns welke Nederland steeds beter weten te vinden, is het onderscheid in streek en regio van minder belang. Zij zien Nederland als een deel van Europa met een steeds beter klimaat en trekken er in Nederland op uit om streken, steden en bezienswaardigheden te bezoeken, waarbij afstand niet direct een rol speelt. Kortom Nederland staat recreatief steeds beter op de kaart, wat ten goede komt aan onze branche.
Het is een genot hierin te mogen werken of dit nu in een adviserende of een uitvoerende rol is. Mooie bijkomstigheid is dat het met de wind in de zeilen goed ondernemen is waarbij de winstgevendheid van de bedrijven steeds beter wordt. Met als resultaat ruimte om te investeren of te incasseren aan het eind van de rit.