Deze website gebruikt cookies (en vergelijkbare technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, als ook voor social media. Door verder gebruik te maken van onze website, gaat u hiermee akkoord.
Deze website gebruikt cookies. Doorgaan betekent akkoord.


De laatste periodes wordt er veel geschreven over de toenemende interesse vanuit het buitenland in de Nederlandse Leisure industrie. Dit ziet zeker niet alleen toe op campingbedrijven maar ook op dag- attracties en jachthavens. Op zich een interessant gegeven waarbij diverse analytici hun mening hebben gegeven waarom Nederland nu ineens in trek is. De ene wijt het aan het steeds beter wordende klimaat in Nederland de ander aan kuddegedrag vanuit Frankrijk. Weer een volgende geeft aan dat mooie locaties in Zuid-Europa reeds vergeven zijn en daarom Noord Europa in trek komt.
Wij hebben wat langer gewacht met onze analyse omdat wij eerst de verdere beweging in de markt wilde afwachten en wat het vervolg hierop is. Wat wij nu concluderen is dat het tegenovergestelde vanuit ons land ook gebeurt. Toonaangevende partijen in de Leisure in Nederland slaan hun vleugels uit naar Europa en overzeese gebieden. Te denken valt aan Engeland, Frankrijk Oostenrijk, Duitsland, Spanje, De Nederlandse Antillen etc. . Nederlandse partijen zijn nu naarstig op zoek naar buitenlandse locaties, dit alles om hun risico te spreiden. Dat wil zeggen, deze ondernemers willen de consument die ze al in portefeuille hebben, waarmee ze vakanties in Nederland hebben geboekt, verleiden om een eventueel 2e of volgende vakantie bij hetzelfde concern te boeken. Maar dan op een totaal ander park in een andere omgeving.
Dit gedrag is feitelijk niet anders in motivatie dan wat buitenlandse partijen in Nederland doen. Vanwaar ineens deze meer internationale setting binnen de Leisure. Wij denken dat dit uitsluitend te maken heeft met de huidige financieringsstructuren. Waarbij traditionele Nederlandse banken bij deze concerns steeds meer terrein verliezen. Private Equity lijkt het toverwoord te zijn met een tomeloze groeistrategie. Kenmerk voor deze financieringsstructuur is dat geldstromen vanuit verschillende internationale bronnen komen. De mensen die hier aan het roer staan zijn gewent internationaal de denken en hebben veelal kantoren en connecties in de diverse landen en werelddelen. Dat maakt dat hun blikveld veel groter is dan uitsluitend 1 land of continent.
Naar onze bescheiden mening vervagen de grenzen in Leisureland dan ook door financieringsstructuren en niet zozeer door consumenten gedrag. Let wel deze vorm van financieren is voorbehouden aan ondernemingen met volume, in onze bewoording de ketens. Wat merken wij hiervan binnen het MKB? Ten eerste toenemende belangstelling voor overnames van de ketens om de groeistrategie te bewerkstelligen en naar alle waarschijnlijkheid meer buitenlands toerisme door een meer internationaal marketing klimaat. Kortom zeker geen verkeerde ontwikkeling.